fredag den 31. maj 2013

Pesto Haps Dogs - Måms!

I mit indlæg omkring Hobro Mini Zoo lovede jeg Jer 2 x opskrifter!
- Den ene kommer så her:

Oprindelig kommer opskriften herfra - her hedder de "Chick'n Pesto Haps Dogs", men eftersom jeg ikke har brugt kylling i min opskrift kalder vi den bare "Pesto Haps Dogs".



Pesto Haps Dogs

Disse haps dogs er bare super lækre til frokost eller brunch - og er fantastiske til Picnic (især hvis de holdes varme). Da jeg, inden vi skulle i Hobro Mini Zoo, pludselig kom i tidsnød fik jeg hjælp til at færdiggøre disse af min dejlige mor :)

Her har du opskriften på 6 store haps dogs:

Dej:
  • 220 g. hvedemel (jeg brugte dog mere)
  • 30 ml. varmt vand
  • 1½ tsk. tørgær (eller 25 g. alm. gær)
  • 1/4 tsk. bagepulver
  • 1 spsk. sukker
  • 1 tsk. salt
  • 2 spsk. smør, smeltet
  • 2 spsk. olie
  • ½ sammenpisket æg (den sidste halvdel anvendes til pensling)
  • 2 dl. lillefingervarm mælk
  • ca. 1 spsk. tørret basilikum til drys
  
Fyld:
  • 1 pk. skinke i strimler eller parmaskine eller hvad hjertet begærer
  • ½ glas basilikum pesto
  • + revet ost
  
Bland først gær med vandet. Tilsæt mel, sukker, salt og bagepulver i en skål, hvorefter olie, smør, mælk og det halve sammenpiskede æg tilsættes. Rør dejen sammen til en let klistret masse, og tilføj herefter lidt ekstra mel og ælt til dejen slipper skålens kant let. Lad nu dejen hæve lunt og tildækket i 40-60 minutter, eller indtil den har nået dobbeltstørrelse.
Del først dejen i 6 lige store dele og rul dem så tyndt ud til de får en oval form. På den ene side smøres først pesto, dernæst placeres kødflyd og til sidst drysses med ost. Halvdelen med fyldet rulles nu sammen, og ca. 1/3 af dejen holdes tilbage. Denne del snittes i små baner med en skarp kniv, som herefter skal foldes det sidste stykke rundt om brødet. Inden dette gøres pensles først med lidt æg, så banerne kan blive hæftet godt fast. Herefter tages en bane ad gangen, som så hæftes fast på den resterende del af brødet. Når alle banerne er vendt rundt om brødet, skal du sikre dig, at de sidder godt fast, så giv dem gerne endnu et klem/tryk, og pensl så hele brødet og drys til sidst med lidt tørret basilikum eller oregano.
Brødene placeres nu på en bageplade beklædt med bagepapir, og de skal ikke hæve yderlige, udover den tid de har fået, imens de venter på de sidste brød bliver rullet færdig. Bag nu brødene ved 175 grader (varmluft) i ca. 10 minutter.


Min mor i fuld gang med at samle en haps dog


Her er så det færdige resultat:

Pesto Haps Dog a la Lil


Ingen kommentarer:

Send en kommentar