mandag den 25. februar 2013

"Den sunde kage"

En af mine kolleger på jobbet vælger altid gulerodskagen, hvis der serveres to kager, (hvor af den ene er en gulerodskage) med ordene "Jeg kan lige så godt nuppe den sunde".
- Men jeg må desværre skuffe de sarte "sukker-fedt-og-usundt-forskræmte folk". Denne kageopskrift er IKKE sund, men den er SUPER god og lækker ; )
Det er en af mine favoritter at lave, da jeg altid får ros for den.

I morgen skal den severes for 3 skønne veninder - mon ikke også de synes den er lækker ;)

Opskriften er så "gammel" at jeg ikke længere husker, hvor jeg har den fra - men jeg har også rettet lidt i den undervejs, så måske den bare kan kaldes "en opskrift af Lil" ; )

Du skal bruge:

Kagen:

300 g mørk farin
2 dl majsolie
4 æg
275 g mel
1 tsk vanillesukker
2 tsk bagepulver
½ tsk salt
1 tsk natron
2 tsk stødt kanel
350 g revne gulerødder
50 g grofthakkede valnødder

Glasur:

150 g flødeost
100 g smør
200 g flormelis
1 tsk vanillesukker

Rør farinen sammen med olien og pisk æggene i et ad gangen. Pisk til blandingen er lys og cremet.
Bland mel, vanillesukker, bagepulver, salt, natron & kanel og rør det i dejen.
Tilsæt gulerødder & valnødder.

Læg bagepapir i en springform og fyld dejen heri.

Bag kagen ved 185° på nederste rille i 1 time og 20 minutter.

Køl kagen af i formen.

Rør flødeosten med smør, flormelis og vanillesukker til en fin og glat glasur.
- smør glasuren over kagen.

Opbevar kagen koldt, så har den lang holdbarhed ;)


Gulerodskage
 Et godt tip; rist lidt kokus i en pande sammen med en smule sukker, og drys det på kagen. Det smager skønt!
Min kage blev drysset med alm. "købe-krymmel".

2 kommentarer:

  1. Mmmm... Den glæder jeg mig til at smage;) Elsker gulerodskage...

    SvarSlet
  2. Mmm det var heller ikke det værste du kunne servere for mig:)

    SvarSlet